Onze werkwijze

Stap 0: Voorwaarden
Stap 1: Inschrijven
Stap 2: Reageren
Stap 3: Selectie
Stap 4: Toewijzing / Afwijzing
Stap 5: Bewoning
Stap 6: Opzegging

EXTRA: De wet goed verhuurderschap

Stap 0: Zorg dat je voldoet aan deze voorwaarden

We hebben een paar voorwaarden waar je aan moet voldoen alvorens je voor ons kunt gaan wonen:

  • Je bent 18 jaar of ouder.
  • Je hebt geen inwonende, minderjarige kinderen.
  • Je hebt een dagbesteding (werk of school).
  • Je hebt een back-upadres waar je heen kunt als het tijdelijk wonen ophoudt.
  • Je bent je ervan bewust dat het een tijdelijke woonsituatie betreft.

Afhankelijk van de woning kunnen er aanvullende voorwaarden zijn, zoals:

  • Je hebt geen huisdieren.
  • Je staat ingeschreven bij een woningcorporatie in de regio.
  • Je staat ingeschreven bij een onderwijsinstelling.

Naar inhoudsopgave

Stap 1: Inschrijven bij Gapph

Wil je reageren op een woon- of werkruimte? Maak dan eerst een Mijn Gapph account aan. Met dit account kun je e-mailalerts instellen, documenten uploaden en direct reageren op alle ruimtes die beschikbaar zijn. Het aanmaken van een Mijn Gapph-account kost 25 euro. Als je bent ingelogd is het handig eerst de ontbrekende persoonsgegevens in te vullen. Ook kun je alvast documenten aanleveren. Hoe completer je dossier, hoe meer kans je maakt op een woning. De inschrijving geldt voor een jaar en eindigt automatisch wanneer je er niet voor kiest om te

verlengen. We maken geen gebruik van stilzwijgende verlengingen. Het account kun je zelf verwijderen als je ingelogd bent. Let op: het account is persoonlijk en je kunt deze dus ook niet aanmaken of gebruiken voor iemand anders.

Naar inhoudsopgave


Stap 2: Reageren op een beschikbare ruimte

Nadat de inschrijving is voltooid, kun je met je zelfgekozen wachtwoord inloggen direct reageren op de ruimtes die op onze website staan. Je kunt niet reageren op de ruimtes die 'momenteel niet beschikbaar' zijn: die ruimtes zijn al bezet. Nadat je reageert op de woningen ontvang je een e-mail met daarin een link naar Mijn Gapph waar je de benodigde documenten direct kunt uploaden. Zonder de juiste (door ons goedgekeurde) documenten zullen we geen contact met je opnemen en word je niet uitgenodigd voor een bezichtiging.

Naar inhoudsopgave


Stap 3: Selectie door Gapph

Wanneer er een geschikte ruimte vrij is, volgt een selectieprocedure. We maken geen gebruik van wachtlijsten. De woningzoekenden die als eerste gereageerd hebben en een compleet en goedgekeurd dossier hebben op Mijn Gapph worden benaderd voor een intake. Aan de hand van deze selectieprocedure, die onder meer een intakegesprek en een creditcheck omvat, wordt bepaald of je voor een ruimte in aanmerking komt.

Naar inhoudsopgave


Stap 4: Toewijzing / Afwijzing

Nadat de selectieprocedure met succes is afgesloten, kun je een uitnodiging krijgen voor een bezichtiging. Tijdens of na de bezichtiging wordt besloten of je de woon- of werkruimte krijgt toegewezen.

Naar inhoudsopgave


Stap 5: Bewoning

Zodra je een ruimte toegewezen hebt gekregen, is het belangrijk om deze zo snel mogelijk te betrekken. Een zichtbare bewoning of een werkomgeving die wordt gebruikt dragen bij aan een veilige leefomgeving. 

Naar inhoudsopgave


Stap 6: Opzegging

De duur van de bewoning of het gebruik staat van tevoren niet altijd vast en kan variëren van een maand tot enkele jaren. Is de ruimte opgezegd, door jou of door ons? Dan dien je deze na opzegging leeg, bezemschoon en geheel ontruimd opgeleverd worden. Zijn we blij met jou als tijdelijke bewoner of ondernemer, dan proberen we je een alternatieve ruimte aan te bieden. Een garantie kunnen we helaas niet geven.

Naar inhoudsopgave


Wet goed verhuurderschap

Bij Gapph vinden we het belangrijk om woningen eerlijk toe te wijzen en iedereen gelijk te behandelen. Daarom hanteren we duidelijke voorwaarden waar je als bewoner aan dient te voldoen.

De Wet goed verhuurderschap is per 1 juli 2023 in werking getreden en onderstreept onze inzet voor gelijke behandeling en eerlijke toewijzing. Deze wet geeft gemeenten meer mogelijkheden om ongewenst verhuurgedrag, zoals woondiscriminatie, intimidatie, onredelijke servicekosten en een te hoge borg tegen te gaan.

Lees meer over de Wet goed verhuurderschap en hoe we hier bij Gapph mee omgaan.

Naar inhoudsopgave