Hij startte zijn carrière bij Gapph met het vervangen van lampjes en inwilligen van kleine reparatieverzoeken – de standaard huismeestertaken. Maar de ‘gouden handen’ van collega Melvin bleven niet onopgemerkt. Het was het begin van de in-house Technische Dienst van Gapph. Inmiddels begeleidt hij complete verbouwingen – waaronder het woonklaar maken van oude kantoren. 

Onder leiding van Gertjan vormen zij – samen met nog vier collega’s – deze nieuwe afdeling. We voelden de twee heren aan de tand om meer te weten te komen over de verschillende projecten die zij uitvoeren. Ook vertelden ze over de toegevoegde waarde van onze nieuwe dienst. 

Gapph groeit 

Doordat we steeds meer panden in beheer krijgen, kunnen we meer bewoners en ondernemers vestigen. Bij groei horen ook grotere verantwoordelijkheden. We willen dat alle panden aan onze kwaliteitsstandaard blijven voldoen. Daarnaast leggen wij de lat ook steeds hoger. Dat betekent onder andere optimaal woongenot voor onze bewoners blijven bieden, reparatieverzoeken snel oppakken en zorgen dat de bestaande én nieuwe panden voldoen aan de laatste (veiligheids)voorschriften. 

Méér doen dan alleen reparatieverzoeken inwilligen

Als je de lat hoog legt en snel wil handelen, is het fijn dat je niet alleen afhankelijk bent van externe partijen. Normaliter pakt de huismeester van een pand kleine reparatieverzoeken op – en stemt grotere klussen af met een externe partij. Zo is Melvin 3,5 jaar geleden ook gestart. Hij vertelt daar het volgende over: “In 2020 ben ik bij Gapph gestart als technisch medewerker. Was er een lampje kapot of moest er een slot worden vervangen, dan was het mijn taak om die reparatieverzoeken in te willigen.”

Al snel zag Gertjan – die naast zijn rol als Manager Technisch Beheer de functie van projectmanager vervult – dat Melvin samen met zijn collega’s Zoë, Jeroen, Ruud en Bart een sterrenteam vormden op technisch gebied. Gapph groeide, de technische verzoeken namen toe en opdrachtgevers wilden volledig ontzorgd worden op het gebied van vastgoedbeheer. Nu – 3,5 jaar later – vervangt Melvin nog steeds sloten, maar begeleidt dus óók grote verbouwingen in de functie van Technisch Coördinator. Die afwisseling in taken en het feit dat Melvin zelf oplossingen voor een probleem mag bedenken, vindt hij het allerleukste van zijn functie. 

Meerwaarde voor opdrachtgevers

Over die grote verbouwingen kan Gertjan meepraten. Als Manager Technisch Beheer vallen deze projecten onder zijn verantwoordelijkheid. Hij houdt het overzicht, zorgt dat klussen binnen de geplande tijd en budget worden opgeleverd én dat ze voldoen aan de hoge ‘Gapph-standaard’. 

Die technische werkzaamheden worden voor zowel bestaande panden met bewoners uitgevoerd, als voor nieuwe panden waar op termijn bewoners komen wonen. Zo wordt team Technisch Beheer bijvoorbeeld ingevlogen om een voormalig kantoorpand om te toveren tot (tijdelijk) wooncomplex voor woningzoekenden. 

Gertjan legt uit wat dit nieuwe team voor opdrachtgevers kan betekenen: “Wij werken samen met pandeigenaren, gemeenten en woningcorporaties om het meeste uit hun panden te halen. Dat doen we door middel van leegstandbeheer, snelle plaatsingen van bewoners of ondernemers, maar nu dus óók door een pand gebruiksklaar te maken. Een flinke klus die we voorheen niet oppakten of waarbij we volledig afhankelijk waren van externe partijen. Nu nemen we zo’n groot project zelf aan.” 

De grote verbouwing

Hij vertelt hoe dat in zijn werk gaat: “Allereerst bezoek ik het pand voor de opname om te bepalen wat er nodig is. In een kantoorunit voor ondernemers zijn andere faciliteiten nodig dan voor een tijdelijke woning.”

“In een wooncomplex moeten sanitair en keukens geplaatst worden. Ik noteer alles, overleg met mijn team en samen maken we een planning en begroting op. We denken ook mee met de opdrachtgever. Als het gaat om het huisvesten van tijdelijke bewoners – in plaats van vaste huurders -, kun je soms kiezen voor kostenefficiënte oplossingen. Opdrachtgevers vinden het fijn dat we niet alleen de werkzaamheden uitvoeren, maar ook inhoudelijk meedenken.”

“Is het voorstel akkoord, dan kan team Technisch Beheer aan de slag. Zoë verzorgt de planningen, is verantwoordelijk voor de materialen en loopt kwaliteitsrondes. Melvin, Jeroen, Ruud en Bart voeren de verbouwing uit en begeleiden de voortgang. Maar we doen niet alles zelf. We sleutelen bijvoorbeeld niet aan de meterkast en doen niets op het gebied van installatietechniek. Dat laten we over aan externe specialisten of gecertificeerde bedrijven. Op deze manier zijn wij de hoofdaannemer en heeft de opdrachtgever één vast aanspreekpunt. Wel zo prettig.” 

Kwaliteit en woongenot voorop

Als we aan Gertjan vragen wat hij het allerleukste vindt aan zijn werk, dan is het dat de panden er netjes bij staan, alles technisch op orde is en voldoet aan de juiste veiligheidsnormen. 

Zo voldoen alle panden van Gapph aan NEN 8025, beter bekend als de ‘woning-APK’. Deze keuring garandeert een veilige woonsituatie, waarbij geen schade of letsel kan ontstaan door bijvoorbeeld brand, elektrische schokken of vervuild leidingwater. Wij controleren hier zelf streng op én laten externe bedrijven keuren, bijvoorbeeld op het gebied van legionellapreventie. Daarnaast is Gapph lid van KLB (Keurmerk Leegstandbeheer) waarbij onze panden 1x per jaar worden getoetst op verantwoord gebruik. 

Elke dag is anders

Gapph zorgt er niet alleen voor dat panden bewoond blijven – maar óók dat een buurt leefbaar blijft. Dat maakt ons een vastgoedbeheerder met sociaal hart. Daardoor komt het voor dat Melvin het ene moment sanitair plaatst, terwijl hij het volgende moment een ‘tuindag’ coördineert waarbij de bewoners – samen met onze collega’s – de tuin aanpakken. Dat maakt van de team Technisch Beheer een veelzijdige afdeling die we inzetten voor verschillende projecten en opdrachtgevers. 

Melvin sluit zijn verhaal af: “In mijn functie als Technisch Coördinator is geen dag hetzelfde. De ene dag zit ik veel in de auto en los ik reparatieverzoeken op, terwijl ik op een ander moment wekenlang aan één project werk en dan weer meehelp bij een tuindag. In de winter sta ik een CV te repareren en tijdens de zinderende zomerhitte zorg ik voor verkoeling. Ik leer iedere dag bij en daardoor kunnen we als Technische Dienst steeds grotere projecten voor onze opdrachtgevers uitvoeren.” 

 

Wil jij het beheer van A tot Z jouw pand uitbesteden aan Gapph? Maak kennis met ons