Woon of werk je in een pand van Gapph, dan is de kans groot dat je onze vastgoedbeheerder Thijs een keer tegen het lijf loopt. Hij beheert een groot aantal woon- en werkruimtes in de regio. Eén van die panden is het voormalig verzorgingstehuis aan Eiland 1 in Leerdam. Aan hem de taak om de bewoners tevreden te houden, het pand veilig te houden en onderhoud op tijd laten uit te voeren. Een taak die hij maar al te graag op zich neemt.

Thijs werkt nu vier jaar bij Gapph. Als vastgoedbeheerder is hij de schakel tussen onze opdrachtgevers en de gebruikers van onze panden. “Kort gezegd is het mijn verantwoording dat het pand en de omgeving daarvan netjes blijven en dat iedereen tevreden is. Moet er iets georganiseerd of gerepareerd worden, dan melden bewoners het bij mij. Verder is het mijn taak dat alles veilig blijft en dat onderhoud op tijd wordt uitgevoerd. En om ervoor te zorgen dat bewoners goed met elkaar omgaan: Gapph streeft naar leefbare woonomgevingen.”

Van verzorgingstehuis tot comfortabele appartementen

In Leerdam zit dat volgens Thijs wel goed. Sinds afgelopen januari beheren we het complex van zeven verdiepingen dat vroeger dienstdeed als verzorgingstehuis, aan het Eiland. Thijs: “Het voelt daar ook een beetje als een eiland. Je moet een bruggetje over om er te komen. Tot voor kort woonden er ouderen, vooral ouderen met een zorgbehoefte. Het zorgcontract is beëindigd en er vindt een herontwikkeling plaats. Ter overbrugging is Gapph verantwoordelijk voor het beheer.”

De woningen moesten geschikt worden gemaakt voor een breed, wat jonger publiek. “De appartementen zijn gemoderniseerd en hebben een eigen badkamer en keurig sanitair”, legt Thijs uit. “We lieten kookplaten en afzuigkappen installeren, en zorgden dat de woningen weer helemaal up-to-date zijn.”

Na het opknappen tot leuke en nette woningen, werd het tijd om te zorgen voor dito bewoners. De eerste bewoners zitten er al in. “Dat zijn vooral wat jongere mensen, met name twintigers en dertigers. Mensen die net van school komen, of vanwege omstandigheden een nieuw onderkomen zoeken. Maar ook mensen die bewust kiezen voor een wat rustigere leefomgeving. Die vind je hier zeker.”

Strenge screening

Gapph laat niet zomaar iedereen toe; iemand moet wel bij de woning en in de omgeving passen. “We screenen best wel streng”, meldt Thijs. “Onze opdrachtgever Habion, waarmee we vaker succesvol samenwerken, wil dat het rustig blijft in de buurt. Dus daar steken we aan de voorkant veel tijd in. Dat begint met een telefonische intake, waarin ik kennismaak met de potentiële bewoner. Dan vertel ik over het project en de buurt, en vraag ik naar wat iemand doet en hoe iemand in elkaar zit. Voelt het voor ons allebei goed, dan plannen we een afspraak op locatie en laat ik de woning en het pand zien. Dan peil ik ook wat voor persoon ik voor me heb. Is er daarna een match, dan tekenen we de overeenkomst. Ja, je kunt het wel vergelijken met een sollicitatie. Maar we hebben ook de intentie om het langere tijd met elkaar vol te houden, dus dan is het goed om elkaar goed te leren kennen.”

De proeftijd die daarop volgt, heeft ook wel iets weg van de beginfase van een arbeidsovereenkomst. “We hebben een proeftijd van twee maanden. Die benutten we om te kijken of iemand bij het pand past en of iemand uit het juiste hout is gesneden. In het ideale geval zijn al onze bewoners sociaal betrokken. Maar we respecteren het natuurlijk ook als iemand meer op zichzelf is. Als iemand zich als een goede bewoner gedraagt, is de kans op verlenging van het wooncontract groot. Andersom mag de bewoner de proeftijd natuurlijk ook gebruiken om de overeenkomst te beëindigen, als hij of zij zich bijvoorbeeld niet thuis voelt”, vertelt Thijs.

Niet vullen om het vullen

Momenteel wonen er vijftien mensen achter de voordeur van Eiland 1. Thijs: “Dat is een leuke, zelfredzame groep mensen die het goed met elkaar kunnen vinden. Dat is ook zeker de verdienste van de screening. Er is in het pand ruimte voor zestig bewoners. Er is veel belangstelling en er zijn elke week wel bezichtigingen. Er is sprake van een gefaseerde invulling en we vullen niet om ‘het vullen’. Het belangrijkste is dat de mensen die hier wonen zich hier thuis voelen en bij het pand en de omgeving passen.”

Op de begane grond is een gemeenschappelijke ruimte die vroeger gebruikt werd als eetzaal. “Daar kwamen de oudere bewoners vroeger samen. We benutten die ruimte nog steeds goed, door deze in te zetten voor sociale activiteiten. Met Pasen organiseerden de bewoners een paaslunch voor vijftig ouderen. Dat was een superleuke middag. Samen kletsen en eten: erg gezellig en een groot succes. Daar worden we blij van!”.

Praatjes

Hoewel Thijs bijna tweehonderd woonobjecten in zijn portefeuille heeft, probeert hij elke week toch één of twee keer aan te meren bij het Eiland. “Ik vind het leuk en belangrijk om korte lijnen met de bewoners te houden. Af en toe gewoon een praatje met ze maken, en vragen of alles in orde is. Ik ken alle bewoners bij naam en ik weet van iedereen wat hij of zij in het dagelijks leven doet. Dat maakt het allemaal wat persoonlijker en informeler. En het houdt de drempel laag. Is er een keer iets, dan weet iedereen me goed te vinden.”

Kortom: Thijs haalt veel plezier en voldoening uit het beheer van het project in de glasstad. “Het is een mooi project, met fijne bewoners. De samenwerking en communicatie zijn heel plezierig. De wat oudere omwonenden waren in het begin wat huiverig voor de komst van jonge bewoners, maar ze zien nu ook dat we allemaal goede intenties hebben. Iedereen maakt praatjes met elkaar, en zwaait naar elkaar. En met de vorige huismeester heb ik een goede klik. Hij is gepensioneerd en woont in het gebouw ernaast. Hij heeft altijd iets te vertellen, kent het pand van A tot Z en helpt graag mee met klusjes. Elkaar een beetje helpen, dat vind ik echt mooi om te zien.”  

Benieuwd wat Gapph kan betekenen voor jouw vastgoedprojecten? Neem contact met ons op.